Második alkalommal hirdette meg a Balaton fagyija versenyt a tó regionális turisztikai szövetsége. Az akciótó segítségével a turisztikai övezet cukrászdáit szeretnék népszerűsíteni.
A Balaton édességének tejet, tejszínt vagy vajat, cukrot és tojást kell tartalmaznia, valamint csak természetes aromákat lehet felhasználni. - nyilatkozta Fekete Tamás, a Balatoni Regionális TDM Szövetség alelnöke. A győztes fagylalt összetevőit május elsején teszik nyilvánossá, hogy aztán a nyáron a Balaton-part bármelyik cukrászdában megkóstolhassuk. Tavaly a pezsgős marcipán szamóca lett a Balaton fagyija, amit egy máriafürdői fagyla ltozó készített el először Balaton randevú néven. A receptet nyilvánosságra hozták és bármely fagyizó ingyenesen felhasználhatja azt. Május 1-től nem csak a Balaton fagyija miatt nyitnak ki a helyi vendéglátóegységek.
Május 10-ig, a Nyitott Balaton elnevezésű akció keretében, 120 olyan programon vehetnek részt a turisták, amelyekkel a helyiek azt szeretnék bizonyítani, hogy érdemes tavasszal is a tó partjára jönni. Sok étterem kávézó 20-30 százalékos kedvezményt is ad áraiból ebben az időszakban. Balatongyörökön ebben az időszakban például palacsintafesztivált rendeznek, de a később pedig érdemes átruccanni Balatonfüredre is, ahol érdekes kísérletbe kezdenek. Cukrászdákban fogják árusítani Picasso kedvenc balatoni süteményét. A recept híres helyi cukrászok bevonásával készül, a helyi Picasso kiállítás szakembereivel közösen képzelik majd el, milyen is lehetne az a balatoni sütemény amelyet művész is szívesen fogyasztana el, ha ma is élne! Az akció kitalálói szerint azok, akik megkóstolják a Picasso-szeletet, kedvezményesen mehetnek majd be a Vaszary Villába, a híres katalán festő kiállítására.
Ezzel kapcsolatban Cserép László, a balatonfüredi önkormányzat főosztályvezetője elmondta. A Balatonnak nagy szüksége van a kulináris és művészeti eseményekre. Nemzetközi kutatások is ezt bizonyítják. A Turisztikai Világszervezet (UNWTO) elemzései rámutatnak arra, hogy az elmúlt két évtizedben a kulináris és kulturális turizmus egyértelmű megatrendként jelenik meg a világ turisztikai piacán. Az UNWTO becslései szerint a nemzetközi turizmus bevételeinek 40 százaléka a kulturális turizmusnak köszönhető.
Ha az országnak lehet saját tortája, a Balatonnak miért ne lehetne fagylaltja? A Balatonon nem találtak fel semmi újat. Pusztán rendszerbe foglalták azt, amit egyébként mindenki tud. Az emberek már a korábban is hajlandóak voltak órákat, napokat (!) utazni azért, hogy hódoljanak a kulináris élvezeteknek. Jó példa erre Alexandre Dumas, a neves francia író. Aki mielőtt megírta szakácskönyvét, képes volt beutazni egész Európát azért, hogy valahol egyen egy jót. Ennek köszönhetően szerepel például 3000 (!) ételt magában foglaló receptkönyvében a magyar bárány, az erdélyi sonka, a bécsi kuglóf. Természetesen a magyar írók között is sorolhatjuk azokat, akik kedvelték a különleges ételeket és egy jó ebédért, akár képesek voltak vonatra is szállni Ilyen volt például Mikszáth Kálmán, Szabó Dezső vagy az ínyenc Jókai Mór és Krúdy Gyula, akik valóságos művészei voltak a fehér asztal mellett kibontakozó kultúrának. A közlekedés fejlődésének köszönhetően, ma már mi is néhány óra leforgása alatt ott lehetünk, ahol akarunk. Ez az oka annak, hogy egyre többen járunk, mondjuk a bajai halászléfőző versenyre, a badacsonyi bornapokra, esetleg a müncheni sörfesztiválra, az Oktoberfestre. A balatoni fagyis akció kidolgozói nem csináltak semmi mást, csak „felszálltak arra a képzeletbeli vonatra”, amin a gasztronómia iránt érdeklődők már régóta utaznak. A kampánynak az lehet az eredménye, hogy néhányan valóban vonatra szállnak és esznek majd egy olyan fagylaltot, amely sehol máshol nem kapható. – tette hozzá Éskovács Péter, a Nyitott Balaton akció kommunikációs tanácsadója.